آزبورنی(azborning) چیست؟
بازدیدها: 224
خطاهای ادراکی یکی از مباحث مهمی است که در موضوعات مدیریتی، رفتار شناسی، خلاقیت، تصمیم گیری و کسب و کار بدان پرداخته می شود. برای همین بخشی از مقالات وبسایت تحقیق و مشاوره اقتصادیاکونوایزر به بررسی خطاهای ادراکی اختصاص می یابد. یکی از خطاهای ادراکی که ممکن است، زیاد برای کسب و کارها یا مشتریان یا سایر ذینفعان آنها رخ دهد، خطای آزبورنی است. این خطای ادراکی می تواند منجر به یک سیکل تجاری موضعی برای یک کسب و کار خاص یا در صورت شیوع تفکر مشابه موجب بروز یک سیکل کسب و کار عام برای یک اقتصاد شود. در سالهای دهه نود و پس از بروز مشکلات مربوط به تحریم اقتصادی ایران و پس از آن مسائل برجام و اف ای تی اف گفته می شد که چنین وضعیتی برای اقتصاد ایران رخ داده است.
اما خطای آزبورنی چیست؟ برای پاسخ نیاز به بیان مختصری تاریخچه وجود دارد. شرکتی کامپیوتری به نام آزبورن چند سال پیش کامپیوتر پیشرفته ای طراحی کرد اما قبل از اینکه آن را به تولید انبوه برساند و این کامپیوتر را به بازار عرضه و ارسال نماید، کمپین تبلیغاتی گسترده ای در خصوص محصول جدید خود و مزایا و قابلیت های آن نسبت به نسل فعلی راه انداخت. نتیجه این بود که مردم کامپیوترهای موجود را نخریدند و منتظر عرضه کامپیوتر مدرنتر و جدیدتر شدند. نتیجه آن شد که شرکت آزبورننتوانست نقدینگی لازم را بدست بیاورد و قبل از عرضه محصول جدید خود ورشکست شد. از آن پس وضعیتی را که کارگزاران اقتصادی تحت تاثیر تبلیغات، منتظر وضعیت بهتر آینده می شوند و دست از کار می کشند، آزبورنی می گویند.
واقعیت این است که انتظار بدون اقدام بلای جان کسب و کارهاست انتظار برای رفع تحریم ها، انتظار برای شروع تر سالی، انتظار برای رفع بیماری کرونا، انتظار برای متعادل شدن نرخ ارز، انتظار برای اخذ مجوز و… همگی باعث می شوند بسیاری از اقداماتی که می توان همین حالا بدون داشتن شرایط مزبور انجام داد، هرگز انجام نشود و حتی در صورت وقوع رویداد مورد نظر و حصول شرایط مطلوب نتوان استفاده بایسته از شرایط نمود.
پاسخی بگذارید